Oct 11, 2008

Utrecht University Phd Position "Learning and socialisation"

Koen Leurs | Aio / PhD student OGC (Research Institute for Culture and History)|
Utrecht University, the Netherlands | Janskerkhof 13, 3512 BL Utrecht | # 2.02 | (+31) 30 253 78 59 | (+31) 6 13108803 |

http://www.uu. nl/wiredup/

Please consider the environment before printing this email.

PHD POSITION:
Faculteit Sociale Wetenschappen
De faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht verzorgt onderwijs aan ruim 5500 studenten. Er zijn zes opleidingen: algemene sociale wetenschappen, culturele antropologie, onderwijskunde, pedagogiek, psychologie en sociologie. De faculteit draagt voorts bij aan de opleidingen economie, cognitieve kunstmatige intelligentie en bestuurs- en organisatiewetensch appen en participeert de faculteit in acht onderzoekscholen. Dit brede palet aan opleidingen en onderzoekscentra biedt mogelijkheden om in onderwijs en onderzoek te profiteren van elkaars kennis en expertise. Het draagt bovendien bij aan het streven van de faculteit een hoogwaardige bijdrage aan de oplossing van wetenschappelijke en maatschappelijke vraagstukken te leveren.

Het Langeveld Instituut heeft een vacature voor een promovendus (AIO) uit de (ontwikkelings) psychologie, pedagogiek, onderwijskunde of een soortgelijke discipline en ervaring met en/of belangstelling voor de thema's culturele diversiteit, migratie en digitale media.

Meer informatie: www.uu.nl/wiredup.

AIO Leren en socialisatie, nieuwe media en migrantenjongeren (0,8 fte)

Functie-inhoud

De AIO positie wordt vervuld binnen het groter kader van het Wired Up programma, een internationaal, interdisciplinair project gefinancieerd door de Universiteit Utrecht in het kader van het High Potential Programma. Het programma is een samenwerkingsverban d tussen de faculteit Sociale Wetenschappen en de faculteit Geesteswetenschappe n. Hiernaast bestaat een samenwerkingsverban d met Vanderbilt University, USA. In het Wired Up programma wordt onderzocht hoe nieuwe digitale media, in het bijzonder het internet, het leven, de identiteit en de socialisatie van migrantenjongeren beïnvloedt.

Learning and socialisation, new media and migrant youth

The life of young people seems to be increasingly saturated by technology, given their intense daily involvement with multiple internet applications such as instant messaging, blogging and web surfing. This raises questions about the nature of the learning experiences youth engage in, as the nature of the social spaces and networks youth are involved in seem to be changing. Traditional socializing spaces such as the school and the family are challenged by these new developments and new forms of literacy seem to gain importance over older ones. How learning and socialization takes place in these newly formed social spaces and networks as opposed to more traditional environments of learning and socialization forms the core interest of this project. Particular attention will be given to how this shapes the learning and socialization of immigrant youth as compared to Dutch youth. The project is primarily based on socio-cultural theories on learning and
socialization and studies of education and youth in general. However, given the interdisciplinary nature of 'Wired Up', it aims at pushing the boundaries of these disciplines using theoretical perspectives relevant for both humanities and social sciences, such as theories on ethnicity, migration, media, culture or transnationalism. The fieldwork will partly be carried out collectively with the other 2 PhD researchers of the Wired Up program and will consist of a combination of methodologies such as survey research, social network analysis, web analysis and ethnographic work including video-interaction analysis and discourse analysis. There is a project proposal available but we expect the PhD to further elaborate this proposal according to her/his own insights in collaboration with the rest of the Wired Up team.

Het Wired Up project richt zich op
a) de constructie van identiteit in het licht van 'global representations'
b) de ontwikkeling van nieuwe leerstrategieen en socialisatiepatrone n
c) nieuwe vormen van digitale geletterheid en sociale netwerke van jeugdigen alsmede verschillen en overeenkomsten van deze dynamieken in een cross-nationale setting (VS en Nederland).
Voor de programmabeschrijvi ng zie www.uu.nl/wiredup.

De aanstelling zal gerealiseerd worden bij de faculteit Sociale Wetenschappen en onderdeel vormen van het onderzoeksprogramma "Development and treatment of psychosocial problems in context: Family dynamics, peers and culture" (Pedagogiek) . Dit programma maakt deel uit van de nationale onderzoeksschool ISED (Institute for the Study of Education and Human Development) . Vanwege het interdisciplinaire karakter van het programma zal de AIO tevens kunnen deelnemen aan cursussen en workshops uit onderzoeksscholen uit andere disciplines.

Er is een gedetaileerdere beschrijving van het project beschikbaar, zie het kopje contactpersoon.

Uw taken bestaan uit:
• Het bestuderen van de relevante literatuur.
• Het organiseren van het veldwerk samen met de twee andere AIO's uit Wired Up.
• Het superviseren van onderzoeksassistent en die een deel van de dataverzameling doen.
• Het ontwikkelen van onderzoeksinstrumen ten voor zowel kwantitatieve als kwalitatieve data analyse, gedeeltelijk in samenwerking met de andere AIO's uit Wired Up.
• Het publiceren over de onderzoeksresultate n in internationale wetenschappelijke tijdschriften die samen de dissertatie zullen vormen.
• Het presenteren van de resultaten op internationale en nationale conferenties.
• Het volgen van cursussen op post-master niveau die bovengenoemde taken vergemakkelijken.

Functie-eisen

Wij zoeken en excellente en enthousiaste onderzoeker met een Master in de Sociale Wetenschappen op het gebied van de (ontwikkelings) psychologie, onderwijs, pedagogiek of een verwante studie. Aantoonbare afffiniteit en ervaring met een of meerdere van de volgende thema's is zeer gewenst: culturele diversiteit, migratie, media studies, digitale leeromgevingen. Verder vragen wij:
• ervaring met onafhankelijk uitvoeren van onderzoek;
• training in zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethoden;
• affininiteit met theoretische en empirische benaderingen;
• bereidheid om in een interdisciplinair, internationaal team te werken;
• ervaring met diverse internet toepassingen;
• uitstekende taalvaardigheid in het Nederlands (absolute vereiste);
• excellente schrijfvaardighied in het Engels;
• kennis van de Spaanse taal, Marokkaans Arabisch of Berber strekt tot de aanbeveling;
• in principe bereidheid om een aantal maanden in de VS door te brengen voor onderzoeksdoeleinde n.

Arbeidsvoorwaarden

Wij bieden een aanstelling voor de duur van 1 jaar met een omvang van 0,8 fte met bij goed functioneren uitzicht op een verlenging van 3 jaar (totaal 4 jaar). Uw salaris bedraagt minimaal € 2.000,- bruto per maand in het eerste jaar en loopt op tot € 2.558,- in het vierde jaar bij een volledige aanstelling (CAO Nederlandse Universiteiten) .

De uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden mogen evenmin onvermeld blijven. Ziewww.uu.nl/ arbeidsvoorwaard en.

Inlichtingen

Een gedetailleerde projectbeschrijving is verkrijgbaar via Mw. J. de Jong, Langeveld Instituut, telefoon +31 (0)30 253 2012, of per e-mail: J.F.deJong@fss. nl. Aanvullende informatie over deze positie is te verkrijgen via Mariëtte de Haan, per e-mail:M.deHaan@uu. nl of via de telefoon (030) 253 7735.

Solliciteren

Sollicitaties (alleen via e-mail) dienen vergezeld te gaan van:

1) een sollicitatiebrief in het Engels waarin de kandidaat haar/zijn motivatie voor deze positie toelicht alsmede waarin de kandidaat informatie geeft over zijn kwalificaties en geschiktheid voor deze positie en dit specifieke project.

2) Een curriculum vitae in het Engels alsmede, indien relevant, een lijst van publicaties.

3) Contact informatie van twee referenten (Naam, instituut, telefoonnummer en email-adres) . Kandidaten dienen hun brief en CV in het Engels te richten voor 5 november 2008 per e-mail aan: PenO-FEZ-FSW@ fss.uu.nl.

Wanneer u solliciteert naar deze functie vermeld dan altijd het vacaturenummer 69836 in de e-mail brief en refereer in uw schrijven aan deze website.

Geen acquisitie naar aanleiding van deze advertentie.

Publicatiedatum



Please quote 10 Academic Resources Daily in your application to this opportunity!

If you want to receive academic resources in your e-mail on daily basis, please subscribe to 10resources-subscribe@yahoogroups.com.